Oulun opettajaverkosto

Tervetuloa Oulun opettajaverkoston sivuille!

Yhteyshenkilö:
Päivi Packalen,
paivi.packalen[at]eduouka.fi

Matkalaukut ja muut lainattavat materiaalit

Aineistot Nettinapissa

Maailmankoulun teemoihin liittyvää kirjallisuutta löytyy myös Napista Byströmiltä. Aineistoa löytyy mm. opetuksen ja kasvatuksen ja monikulttuurisen työn aihepiireistä.

Lisätietoa aineistosta Nettinapista.

Saamelaiset-matkalaukku

Saamelaiset-matkalaukku löytyy Mäntylä-Snellmanin päiväkodista.

Yhteyshenkilö lainaukselle: Maila Vaarala, maila.vaarala[at]ouka.fi tai numerosta 050 597 6713.

Kestävä kehitys ja luontoteemat

Materiaaleja ja välineitä kestävään kehitykseen ja luontoteemaan on lainattavissa Timosenkosken Luontokoululta.

Yhteyshenkilö on Outi Mustonen, luontokoulu[at]eduouka.fi

Kouluvierailijat Oulun seudulla

Kouluilla on mahdollisuus tilata vierailija puhumaan oppilaille eri globaalikasvatuksen teemoista.

Oheiseen listaan on koottu nimenomaan Oulun seudulla toimivia maksuttomia kouluvierailijoita.

PLAN

Planin lapsen oikeuksien lähettiläät tuovat päiväkoteihin, kouluihin ja nuorisotaloille toiminnallisia oppitunteja ja työpajoja liittyen lapsen oikeuksiin ja kehityskysymyksiin. Maksuttomilla vierailuillaan lähettiläät käyttävät perus- ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmien teemoihin liittyviä Planin Globaalikoulun materiaaleja.

Planin vierailun voi tilata helposti tilauslomakkeen kautta tai sähköpostitse osoitteesta kotimaa[at]plan.fi.

UNICEF

Maksuttomat kouluvierailut käsittelevät innostavalla tavalla lapsen oikeuksia, UNICEFin työtä ja muita ihmisoikeuskasvatuksen teemoja.

Kouluvierailujen keston ja tarkemman sisällön voi sopia tarkemmin vierailijan kanssa.

Varaa omaan oppilaitokseen UNICEFin vierailija Jani Lydénin kautta, jani.lyden[at]unicef.fi tai puh. +358 440 456 020. Vierailut voidaan pitää suomeksi tai englanniksi. Myös ruotsinkieliset tilaisuudet ovat varattavissa osoitteesta information[at]unicef.fi tai puhelimitse +358 958 450 290.

Taksvärkki

Taksvärkki ry:n vapaaehtoisten globaalikasvatuksen kouluttajien ohjaaman toiminnallisen työpajan voi tilata kouluille tai nuorisotiloihin. Työpajoissa tutustutaan esimerkiksi lapsen oikeuksiin, nuorten aktiiviseen kansalaisuuteen sekä nuorten arkeen eri puolilla maailmaa. Kouluvierailut painottuvat Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun ja Jyväskylän lähialueille, mutta työpajaa voi tiedustella myös muualle Suomeen. Työpajat ovat maksuttomia ja suunnattu erityisesti yläkouluun ja toiselle asteella. Globaalikasvatuksen kouluttaja voi pitää vierailupäivän aikana useita työpajoja ja niitä voidaan räätälöidä ryhmän tarpeiden ja toiveiden mukaan.

Lisää tietoa vierailuista saa globaalikasvatuksen suunnittelija Aura Alartolta, aura.alarto[at]taksvarkki.fi tai puh. 050 348 5668.

Taksvärkin vierailun omalle koululle voi myös tilata suoraan tilauslomakkeella.

Suomen Punainen Risti

Maksuttomia vierailuja ala- ja yläkouluille. Esitykset käsittelevät esimerkiksi ensiavun, seksuaaliterveyden, päihteettömyyden, antirasismin ja yhdenvertaisuuden teemoja.

Lisätietoja antaa kouluyhteistyön koordinaattori Tiia Viinikainen, tiia-riina.viinikainen[at]punainenristi.fi, puh. 040 610 2167.

Nuorten Akatemia

Yläkouluille, lukioille ja toisen asteen ammatillisille oppilaitoksille uusia maksuttomia etäkouluvierailuja. Vierailujen teemat ovat globaalikasvatuksellisia ja vierailu tapahtuu internetin välityksellä.

Kysymykset vierailuista sekä varaukset voi lähettää osoitteeseen kouluvierailija[at]nuortenakatemia.fi.

Oulun Seta

Oulun Seta ry tekee ihmisoikeus- ja yhdenvertaisuustyötä muun muassa vierailemassa kouluissa, oppilaitoksissa ja nuorisotaloilla. Setan vertaiskouluttajat jakavat tietoa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä sekä avaavat niitä ennakkoluuloja ja stereotypioita, joita sukupuoleen ja seksuaalisuuteen usein liitetään. Vertaiskouluttajien koulujen ja oppilaitosten opiskelijoille suunnatut luennot ovat maksuttomia. Luentojen lisäksi Setan kouluttajia voi myös kysyä vetämään toiminnallisia harjoituksia, työpajaa, infopöytää tms. koululle, nuorisotalolle tai tapahtumiin.

Lisätietoa Setan vertaiskoulutuksista täältä.

Yhteydenotot: koulutus[at]oulunseta.fi.

Luonto-Liitto

Voit tilata koulullesi uusia vuonna 2018 alkaneita kiertotalous-aiheisia kouluvierailuja. Maksuttomat vierailut toteutetaan peruskouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa.

Luonto-Liiton vierailun saa tilattua suoraan tilauslomakkeen kautta.

WWF

Vierailujen ympäristökasvatukselliset teemat käsittelevät esimerkiksi luonnon monimuotoisuutta ja sen edistämistä sekä metsän ja lahopuiden merkitystä. Vierailut toteutetaan toiminnallisina oppitunteina ja ne soveltuvat 1.–6. luokkien opetukseen.

Lisätietoja sekä eri paikkakuntien vierailijoiden yhteystiedot löytyvät WWF:n sivuilta.