DRAAMATARINA

Draamatarinoita käytetään rauhan- ja globaalikasvatuksen teemojen käsittelyyn. Draamatarinat ovat käsinkirjoitettuja kokonaisuuksia, joissa tarina etenee osallistuvien draamaharjoitusten avustuksella. Näin oppilaat pääsevät mukaan tarinan kulkuun ja saavat omakohtaisen kokemuksen käsiteltävistä teemoista. Tarinoiden tarkoituksena on kannustaa ihmisiä aktiiviseen kansalaisuuteen ja globaaliin vastuuseen.

Draaman keinot mahdollistavat aidon dialogin ja ne tukevat ajatteluprosessia hyvin vahvasti. Draaman keinojen avulla näkymätön tehdään näkyväksi. Niiden tehtävänä on paljastaa, nostaa uudelle ja uudelleen kokemisen tasolle näkyviin näkökulmia, yksityiskohtia, joihin jokapäiväisissä, arkisissa tilanteissa emme tule kiinnittäneeksi huomiota.

Tarinat on jaettu kolmeen kategoriaan luokka-asteiden mukaisesti. Jokaisessa kategoriassa on opettajan näkökulma Rauhankoulun toimintapäivien ja tarinan teemojen soveltuvuudesta opetukseen.

  • 1.-3. luokkalaisten tarinoiden kantavana teemoina ovat itsensä hyväksyminen ja muiden huomioonottaminen. Opettajan näkökulman on kirjoittanut luokanopettaja Saara Launio.
  • 4.-6. luokkalaisten tarinoiden teemoina ovat kasvaminen globaaliin vastuuseen ja yhdenvertaisuutta edistävään elämäntapaan. Opettajan näkökulman on kirjoittanut erityisopettaja Hanna Niittymäki.
  • Yläkoulu ja lukioikäisten tarinoissa tarkastellaan laajemmin yhteiskunnan toimintaa mm. sodan syitä ja poliittisia mekanismeja. Opettajan näkökulman on kirjoittanut historian- ja yhteiskuntaopinopettaja Johanna Laaja.

Rauhankasvatusinstituutti
Toinen Linja 17, 3 krs.
00530 Helsinki
maailmankoulu@rauhankasvatus.fi

Kasvata rohkeasti
aktiivisia maailmankansalaisia!

Ota meihin yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää, niin voit lähettää sähköpostia täältä.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search