17.10. Kansainvälinen päivä köyhyyden poistamiseksi

Äärimmäinen köyhyys on YK:n käyttämän määritelmän mukaan tila, jossa ihmiseltä tai perheeltä puuttuu tarvittavat varat päivittäisestä elämästä selviämiseen ja perusoikeuksista nauttimiseen.

Vuoden 2015 elokuussa 193 maata loi AGENDA 2030 ja määritteli maailmalle  17 kehitystavoittetta. Niistä ensimmäinen on köyhyyden poistaminen.

 

Ideoita yläkouluille ja toiselle asteelle köyhyyden käsittelemiseen

Köyhyyttä ja taloudellista eriarvoisuutta voidaan käsitellä opetuksessa kulutuksen globaaleihin yhteyksiin perehtymällä sekä kestävän elämäntavan ja globaalin vastuun teemojen kautta. Yhteinen maapallo, kuinka minä liityn maailmaan? -opas sisältää hyviä toiminnallisia harjoituksia näihin teemoihin. Oppasssa erityisesti osa 2: Yhteyksien ymmärrystä, on näihin aihepiireihin syventyvä. Mm tehtäviin: Vaatteet kartalla, Globaalietsivät ja Reilu kaupparetki kannattaa tutustua. Tehtäväliitteestä löydät myös maailmankauppaa oivallisesti havainnollistavan pelin: Maailmankauppaa paperiketjuilla, joka toimii varmasti hyvänä keskustelun herättäjänä luokassa.

Lähtekää mukaan  Taksvärkki-päivään tai tutustukaa ainakin uuteen Ääni tytöille– kampanjan materiaaliin.
Malawin tyttöjen tasa-arvo ja osallisuus yhteiskuntaansa paranee kouluttautumisen kautta.

Koulutehtäviä köyhyyden poistamisen teemapäivän tueksi (YK-liitto)

 

Elokuvia ja dokumentteja yläkoulu/toinen aste

Vanhoihin vuosituhattavoitteisiin tehdyt lyhytelokuvat ovat edelleen koskettavia. Näiden kahden kautta voi lähestyä hyvin köyhyyden ja eriarvoisuuden teemoja:

Tiya’s dream (9,41) (köyhyys)

The Story of Panshin Beka (15,31)(äitikuolleisuus)

Person to Person (15,44)(globaali kumppanuus)

Unicefin lyhytdokumentti:

Kadian tarina (7 lk->, 5 min)

Kuka auttaa ja ketä?

Tämä video Africa for Norway auttaa kenties vähän pohtimaan asioita kriittisemmin.

Lisää oivia dokumentteja löydät osoitteesta kolmasulottuvuus.fi

 

Ideoita alakouluun

Alakoululaisten kanssa Maailmankoulu suosittelee lähestymään köyhyyttä esimerkiksi lapsen oikeuksien ja omien kulutusvalintojen kautta. Miten köyhyys voi vaikuttaa oikeuksien toteutumiseen? Mitkä oikeudet saattavat toteutua köyhyydestä huolimatta? Mitä väliä on sillä miten ostamani tavara tai vaate on tuotettu? Voisiko reilumpi kauppa olla avain köyhyyden vähentämiseen?

Tästä löytyy Oikeesti lapsen oikeuksien käsittelyyn.

Yhteinen maapallo, kuinka minä liityn maailmaan?-oppaassa on hyviä toiminnallisia tehtäviä tuotteiden alkuperään, kulutusvalintoihin ja kestävään kehitykseen liittyen. Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen opas löytyy täältä. 3-9 -luokkalaisille suunnattu opas tästä. Luku 2: Yhteyksien ymmärrystä, pureutuu oppaissa erityisesti näihin kysymyksiin. Esimerkiksi tehtävät: ”Mistä ruoka tulee?” ja”Öljyn alkuperä” sekä ”Mistä tavarat on tehty?” soveltuvat varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen. Isommille alakoululaisille toiminnallinen peli Maailmankauppaa paperiketjuilla sopii hyvin keskustelunherättäjäksi.

Dokumentit:
Koko kylä koulussa
 (1lk ->, 5 min.)
Koulu mangopuiden alla (kaikenikäiset, 15min.)

Lyhytelokuva:

Tiya’s dream (9,41) (köyhyys)

 

Kriittisen globaalikasvattajan näkökulmavinkki

Varo esittämästä köyhimpien maiden ihmisiä kärsijöinä, jotka tarvitsevat meidän apuamme. Avunannon sijaan voidaan mielummin puhua yhteistyöstä, globaalista vastuusta. Maailman eri maiden väliset tuloerot ja erot hyvinvoinnissa ovat osittain peräisin siirtomaahistoriasta. Moni nykyisistä korkean tulotason maista köyhdytti etelän siirtomaita alistamalla ne halpojen raaka-aineiden tuottajiksi. Toinen merkittävä syy tuloeroille on maailmantalouden rakenteet. Niin kauankuin vauraat maat kuluttavat liikaa ja tuhlaavat köyhimpien maiden tuottamia raaka-aineita, ylläpidetään maailman eri maiden välistä elintasokuilua.

Tärkeää on muistaa myös, että taloudellista eriarvoisuutta esiintyy paitsi maailman maiden välillä, myös valtioiden sisällä. Köyhyyttä löytyy myös rikkaista valtioista. Köyhissäkin maissa asuu rikkaita ihmisiä, mutta rikkaus on usein keskittynyt vain pienelle osalle väestöä.

Lähde: Yhteinen maapallo, kuinka minä liityn maailmaan? -opas

 

Rauhankasvatusinstituutti
Toinen Linja 17, 3 krs.
00530 Helsinki
maailmankoulu@rauhankasvatus.fi

Kasvata rohkeasti
aktiivisia maailmankansalaisia!

Ota meihin yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää, niin voit lähettää sähköpostia täältä.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search