3.12. Kansainvälinen vammaisten päivä

Vammaisuus on jo pelkästään terminä rajoitteita kuvaava. Se kuvaa psyykkisen tai fyysisen terveyden rajoitteita, joiden vuoksi henkilö ei pysty elämään täysipainoisesti fyysisessä tai sosiaalisessa ympäristössään.

Suomessa viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana vammaisten henkilöiden asema yhteiskunnassa on parantunut palveluiden kehittymisen myötä. Yhteiskunnasta on tullut vähitellen myös esteettömämpi ja saavutettavampi. Tästä huolimatta vammaiset ihmiset kohtaavat jokapäiväisessä elämässä useita esteitä, syrjiviä käytäntöjä ja sosioekonomista eriarvoisuutta. Tämän lisäksi moniperusteinen syrjintä ja eriarvoisuus voi lisätä haasteita arkipäivään. Kielellistä vähemmistöä edustavat ja muut hauraat vammaisryhmät syrjäytyvät palveluista ja sitä myöten yhteiskunnasta vielä muita useammin.

Voitte kuunnella vaikkapa aamunavaukseksi youtubesta Signmarkin kappaleen Carl Oscar Malm, joka kertoo suomalaisesta kuurojen oikeuksien puolustajasta.

On tärkeää muistaa, että jokaisen, niin vammaisen kuin vammattomankin ihmisen identiteetti muodostuu hyvin monenlaisista tekijöistä. Jokaiselle meille on tärkeää tulla nähdyksi omanlaisenaan yksilönä ja jokaisella on tarve tulla nähdyksi myös vahvuuksiensa kautta.

Kuka on vammainen, meikäläinen tai tavis? Tällä you tube-videolla kehitysvammaisten ihmisten muodostaman järjestön, Me itse Ry:n aktiivi Heikki Suvilehto kuvaa sitä, miten vammainen voi terminä olla myös ikävästi leimaava. Hän kutsuu itseään mielummin meikäläiseksi.

Kannattaa myös lukea Maailman kuvalehden haastattelu Kynnys ry:n aktiivi Amu Urhosesta ja hänen näkemyksistään vammaisuuteen liitettävistä stereotypioista ja tabuista.

Tutustukaa myös näihin taiteilijoihin, urheilijoihin ja muusikoihin!
– Taidekeskus Kettuki
– Suomen vammaisurheilu – ja liikunta Vau
– Pertti kurikan nimipäivät ja euroviisukappale: Aina mun pitää!

Videoita: 
Think big – overcome barriers (eng.  vähän kieltä) Useita lyhytfilmejä peräkkäin.
Because who is perfect? Video sopii keskusteluun vammaisuudesta ja kauneusihanteista. Kohderyhmänä lukio ja toinen aste.
Saagalla on oikeus löytää oma tulevaisuutensa Video sopii keskusteluun vammaisten oikeuksista ja siitä miten suhtautua vammaisuuteen. Kohderyhmänä yläkoulu, lukio ja toinen aste.
Samu on ysiluokkalainen muiden joukossa Video sopii keskusteluun vammaisten osallisuudesta. Kohderyhmänä yläkoulu, lukio ja toinen aste.
Kysy vammaiselta Video käsittelee kysymysten kautta vammaisiin kohdistuneita ennakkoluuloja. Kohderyhmänä lukio ja toinen aste.
Tarinoita esteettömyydestä Videoita käsittelevät esteettömyyttä harrastusten ja arjen tarinoiden kautta. Kohderyhmänä lukio ja toinen aste.

 

Alakoulut

Sadut ja tarinat:

Tutustukaa teemaan kuvien ja tarinoiden avulla. Olemme koonneet varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen soveltuvia kirjavinkkejä, joissa käsitellään vammaisuutta tai tuen tarvetta Maailmankoulun kirjalistalle, otsikolla: ”Arjen apu”. Listalta löytyy myös verkkomateriaalina viittomakielinen kirja: Heinähattu, vilttitossu ja ärhäkkä koululainen. Oli ryhmässä viittomakielisiä tai ei, kirjaan kannattaa tutustua ja lukea sitä yhdessä koko ryhmän kanssa. Se on luettavissa yhtäaikaa sekä viittomakielellä että kuunneltavissa äänikirjana suomen kielellä. Toisena poimintana kirjalistalta suosittelemme Camilla Mickwitzin kuvakirjaa: ”Hei!” (2007). Se on kivasti kuvitettu ja värikäs tarina, jonka avulla voitte luokassa opetella perusviittomia.

Inklusiivisempaa kuvastoa:

Kuinka usein elokuvien, sarjakuvien, satujen tai värityskuvien sankarihahmot liikkuvat pyörätuolilla, rollaattorin tai vaikkapa opaskoiran avustuksella? Miten usein päähenkilönä seikkailee vammainen lapsi? Jokainen lapsi tarvitsee kuitenkin varmasti samaistumispintaa kuvien ja tarinoiden maailmasta. Sue Nuenke on piirtänyt ja koonnut yli 300 inklusiivisen värityskuvan kokoelman nettisivuilleen, inspiraationaan oma pyörätuolilla liikkuva lapsensa ja toive siitä, että lapsille suunnatuissa kuvituksissa huomioitaisiin liikuntavammaiset henkilöt entistä paremmin. Värityskuvat ovat vapaasti ladattavissa ja printattavissa täältä.Tutkikaa luokassa värityskuvia ja vertailkaa niitä vaikkapa luokasta löytyviin kuvakirja-ja oppikirjakuviin. Koettakaa löytää kirjojen kuvista eri tavoin liikkuvia henkilöitä ja liikkumisen apuvälineitä, kuinka monta löydätte?
Näkövammaisten nuorten kokoama Ekosalkku esitelee näkövammaisten käyttämiä apuvälineitä. Materiaalipaketti on lainattavissa useissa eri kaupungeissa. Katso lisätietoa ja tilausohjeet.

Näkövammaliiton sivuilta löytyy hyviä leikkejä ja harjoituksia, joiden avulla näkevät oppilaat voivat kokeilla liikkumista ilman näköaistin apua. Näitä leikkejä ja harjoituksia voidaan tehdä luokassa yhdessä näkökyvystä riippumatta, ohjeet on tehty niin, että näkevät oppilaat peittävät silmänsä.

 

Yläkoulut/toinen aste

Oikeus tulevaisuuteen -globaalikasvatusoppimateriaali kertoo vammaisten nuorten elämästä Suomessa ja kehitysmaissa. Materiaalin tavoitteena on herättää käyttäjää ajattelemaan maailmaa vammaisen ihmisen näkökulmasta. Materiaali sisältää lukuisia lyhyitä filmejä ja valokuvia tehtävien ohella.

Kannattaa tutustua ainakin osioon: ”Oikeus koulutukseen”, joka on koulumaailmaa  ja opiskelua käsittelevä. Linkin takaa löydät muun muassa Singnmarkin haastatteluvideon sekä valmiita oppitunnille soveltuvia tehtäviä aiheeseen liittyen.

1. Kaverina kaikille -oppaasta löytyy esim. s.56 seuraava tehtävä materiaaleineen:

Huom: Ota aina erityisesti huomioon, jos ryhmässäsi on vammaisia tai vammaisten läheisiä, että miten se vaikuttaa tehtävänantoon!!!

Tehtävät:
1. Pyydä oppilaita muodostamaan pieniä ryhmiä.
2. Jaa kopiot seuraavan sivun valokuvista (kullekin ryhmälle kaikki kuvat) ja pyydä oppilaita laittamaan ne eteenpäin kun he ovat itse nähneet ne.
3. Pyydä ryhmiä keskustelemaan kuvista. Mitä kuvissa on? Mitkä kuvat ovat  positiivisia? Miksi? Mitkä ovat negatiivisia? Miksi?
4. Jaa siteerauksia-paperi. Selitä, että kommentit joita paperille on kirjoitettu ovat kaikki vammaisten nuorten sanomia. Anna oppilaille aikaa lukea kommentit sekä keskustella niistä ryhmissänsä.
5. Kysy heiltä mitkä ovat lainausten välittämät tärkeimmät viestit.

Samalta sivulta löydät myös pohdintakysymykset. Opas on saatavilla myös ruotsiksi ja englanniksi.

 

2. YK-liiton tehtävistä voitte nyt tehdä ensimmäisen (lukiolle): Vammaisten oikeudet turvallisuuden, kehityksen ja ihmisoikeuksien kontekstissa
Tavoite: Tutustua yleissopimukseen vammaisten oikeuksista turvallisuuden, kehityksen tai ihmisoikeuksien kontekstissa. Kesto: 90 min

 

3. Tutustu Kynnys ry:n toimintaan. Se on eri tavalla vammaisten ihmisten perus- ja ihmisoikeusjärjestö.

Rauhankasvatusinstituutti
Toinen Linja 17, 3 krs.
00530 Helsinki
maailmankoulu@rauhankasvatus.fi

Kasvata rohkeasti
aktiivisia maailmankansalaisia!

Ota meihin yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää, niin voit lähettää sähköpostia täältä.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search