21.3. Rasisminvastainen päivä ja syrjinnänvastainen viikko

Rasisminvastaista viikkoa vietetään vuosittain maaliskuussa viikolla 12. Viikko kulminoituu YK:n rasisminvastaiseen päivään 21.3., joka sai alkunsa, kun 69 rauhanomaista rotuerottelun vastaista mielenosoittajaa kuoli poliisin luoteihin Etelä-Afrikassa 1960.

Nykyään kyseisellä viikolla otetaan kantaa ympäri maailman yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden puolesta.

Olemme koonneet tälle sivustolle materiaali- ja tehtävävinkkejä sekä videoita ikäryhmittäin varhaiskasvatukseen ja alakouluun, sekä yläkouluun ja toiselle asteelle. Lopussa lisämateriaalia ja yleisiä vinkkejä näihin teemoihin. Tähän teemaan olemme koonneet erityisen laajan ja monipuolisen video- ja musiikkilistan opetusideoineen, joka löytyy myös sivun lopusta!

Ideoita syrjinnän- ja rasisminvastaiselle viikolle alakouluun ja varhaiskasvatukseen 

 

Tavoitteena on pohtia lasten kanssa kaikkien oikeutta olla oma itsensä sellaisena kuin on sekä oppia kunnioittamaan kaikkia ihmisiä riippumatta heidän ominaisuuksistaan tai tavoistaan. Lasten on myös tärkeä oppia havainnoimaan syrjintää ja toimimaan sitä vastaan.

  1. OLE OMA ITSESI JA ANNA TOISTENKIN OLLA

Tutustukaa Preziin. Kuvat esityksessä ovat Todd Parrin kirjasta ”Ei haittaa, jos on erilainen”. Tämä esitys toimii pienen ryhmän kanssa tai myös esimerkiksi koko koululle yhteisessä aamunavauksessa. Esityksen aikana pysähdytään välillä miettimään Prezissä olevia kysymyksiä vaikka vieruskaverin kanssa. (Teemat: ihonväri, vammaisuus, sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus, uskonnot, ikä)

  1. ELÄMÄNPUUNI

Lue ensin Lähennellen–open vihkosta (YK-liitto) tarina Samassa vai eri kolossa? (s.11) Tehkää harjoitus Elämänpuuni (s.13), jonka avulla hahmotetaan omaa historiaa ja identiteettiä. Puuhun aletaan kerätä tietoa itsestä. Piirrettäviä ja kirjattavia asioita voivat olla synnyinpaikka, perhesuhteet, sukulaisuussuhteet, asuinpaikka, kielet, harrastukset, uskonto, lemmikit. Lisäksi voitte piirtää ja kirjoittaa mistä pidätte, missä tarvitset vielä harjoitusta, mistä nautit, mitä pelkäät, mihin uskot ja mitkä ovat toiveesi jne.

  1. SININEN KOIRA

Luetaan alkuun tarina ”Sinisestä koirasta” (keks.fi).Kuvat tarinaan löytyvät tästä .
Kuviin sopiva tarina löytyy tästä (tulosta etukäteen). Sinisen koiran tarinaan on valmiiksi 4 erilaista tehtävää. Valitse niistä ryhmällesi sopivat. Tehtävien ohjeet löytyvät tästä. Tästä löytyy Sinisen koiran tarina englanninkielisienä digitarinana.

  1. EI VIHAPUHEELLE -VALOKUVANÄYTTELY

Kaikki koulun oppilaat kirjaavat oman vihapuheen vastaisen ajatuksensa vaakasuuntaiselle A4 paperille isoin selkein kirjaimin esimerkiksi tussilla. Koulun vanhimmista oppilaista muodostettu ryhmä pitää valokuvastudiota, jossa on valmiina isoja punaisia kartonkisydämiä. Oppilaat käyvät kuvauttamassa itsensä oman ajatuksensa kanssa. Kätevintä on kiinnittää oma paperi sinitarralla sydämeen. Kuvat tulostetaan ja niistä tehdään valokuvanäyttely koulun seinälle. Luokissa on hyvä käsitellä syrjintää ja rasismia ennen omien ajatusten muodostamista. Filmejä ja toimintaideoita löydät kampanjan sivuilta. http://eivihapuheelle.fi/. Sivun alareunasta pääset materiaaleihin.

                

 

Ideoita syrjinnän ja rasisminvastaiselle viikolle yläkouluihin ja toiselle asteelle

 

Tavoitteena on huomata, miten paljon ennakkoluuloja kohtaamme jokapäiväisessä elämässämme. Päästäksemme eroon ennakkoluuloista meidän on tärkeää haastaa ja tutkia omia käsityksiämme muista ihmisistä, tutustua erilaisiin ihmisiin rohkeasti ja huomata, että ennakkoluulomme eivät useinkaan pidä paikkaansa. Nuoria pitää myös rohkaista toimimaan syrjinnän vastaisesti.

  1. ENNAKKOLUULOJA –  MINULLAKO?

Rauhankasvatusinstituutti on julkaissut kaksiosaisen opetusmateriaalin, joka on tehty yhteistyössä Anne Frank Housen kanssa. Löydät sen tästä.

Rauhankasvatusinstituutin rasisminvastaiseen materiaaliin perustuva power point muodostaa oppitunnin rungon. Ennen aloitusta voitte tehdä lämmittelyharjoituksia, ohjeet löytyvät täältä

Slide 1: Oppilaat keskustelevat pienissä ryhmissä annetuista teemoista.

Slide 2: Opettaja kertoo oppilaille, että identiteettimme koostuu monista palasista. Johonkin osaan identiteetistämme voimme itse vaikuttaa ja jotkin osat ovat saatuja syntyessämme. Esimerkiksi harrastukset voimme useimmiten valita itse ja ne vaikuttavat usein siihen, minkälaisia meistä tulee.

Jaa oppilaille identiteettihahmot. Pyydä kirjaamaan hahmoon oman elämän rooleja eli identiteetin osasia. Mitä kaikkea minä olen? (15-vuotias, sisko, oppilas, tanssin harrastaja, suomalainen, kaksikielinen…).

Slidet 3-11: Tietoa ennakkoluuloista ja syrjinnästä. Huom!:Pysähtykää kuvittelemaan slidejen 3 ja 5 kohdalla.

Power pointin jälkeen jaa luokka ryhmiin ja anna kullekin ryhmälle aikakausilehtiä, isot paperiarkit, liimaa ja saksia. Jokaisen ryhmän tehtävänä on luoda kollaasi 10 minuutissa, eli tarkoituksena on toimia nopeasti ja kaikkien voimia käyttäen.

Ohjeista oppilaita tekemään juliste, joka pysäyttäisi oman huomion kadulla!
Oppilaat leikkaavat/repivät lehdistä kuvia, jotka haluavat kollaasiinsa laittaa ja liimaavat ne sitten paperiarkille.

Kullekin ryhmälle annetaan erilaiset otsikot: esim. RAUHA, ENNAKKOLUULOTTOMUUS, KUNNIOITTAVA KOHTAAMINEN, TASA-ARVO.

  1. EI VIHAPUHEELLE – VALOKUVANÄYTTELY

Kaikki koulun oppilaat kirjaavat oman vihapuheen vastaisen ajatuksensa vaakasuuntaiselle A4 paperille isoin selkein kirjaimin esimerkiksi tussilla. Koulun oppilaista muodostettu ryhmä pitää valokuvastudiota, jossa on valmiina isoja punaisia kartonkisydämiä. Oppilaat käyvät kuvauttamassa itsensä oman ajatuksensa kanssa. Kätevintä on kiinnittää oma paperi sinitarralla sydämeen. Kuvat tulostetaan ja niistä tehdään valokuvanäyttely koulun seinälle. Luokissa on hyvä käsitellä syrjintää ja rasismia ennen omien ajatusten muodostamista. Filmejä ja toimintaideoita löydät kampanjan sivuilta. http://eivihapuheelle.fi/. Sivun alareunasta pääset materiaaleihin.

Lisämateriaalia

Olemme koonneet monipuolisen videolinkki- ja musiikkilistan tehtäväideoineen.  Tämän listan vinkit sopivat erityisesti yläkoulu-, lukio-, toinen aste-, sekä aikuiskasvatuskäyttöön.

Normikriittinen opetusmateriaali Älä oleta (2014). tarjoaa opettajalle hyvät taustatiedot syrjinnän vastaisuudesta ja sisältää myös hyviä harjoituksia. Normit ovat oletuksia siitä, minkälaisia ihmiset ovat ja minkälaisia heidän tulisi olla. Ne ovat usein ääneen lausumattomia sääntöjä. Ne säätelevät sitä ketkä tulevat nähdyksi, ketkä pääsevät ääneen, ketkä kuuluvat mukaan ja ketkä jäävät ulkopuolelle.

Normipyöritys tutkii pelillisin menetelmin yhteiskunnan normeja ja ennakkoluuloja. Linkin takaa löydät Normipyöritys-pelilaudan sekä pelin oheismateriaalin ja ohjeet peliin. Peli sopii monen eri aineen tunnille pelattavaksi ja pohdittavaksi

Eri järjestöjen tuottamaa materiaalia teemoilla syrjimättömyys ja yhdenvertaisuus löydät täältä

Maailmankoulun matkalaukut ”Moninainen suomi” ja ”Moninaiset perheet” sopivat hyvin näiden teemojen käsittelyyn. Tarkista oman kaupunkisi matkalaukkutilanne täältä. 

 

 

 

Rauhankasvatusinstituutti
Toinen Linja 17, 3 krs.
00530 Helsinki
maailmankoulu@rauhankasvatus.fi

Kasvata rohkeasti
aktiivisia maailmankansalaisia!

Ota meihin yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää, niin voit lähettää sähköpostia täältä.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search