Varhaiskasvatus ja alakoulu

 

*Lisä terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä tehtäviä tulossa*

 

Terveys mielletään usein sairauden tai vamman puutteeksi. Siksi terveyden ja hyvinvoinnin teemaa käsitellessä kannattaa nostaa esiin vammaisuuden teema. Vammaisuutta voidaan tarkastella yhteiskunnallisena, kulttuurisena ja poliittisena ilmiönä. Miten ja kenen toimesta vammaisuus määritellään? Kuuluuko vammaisten ääni yhteiskunnassa? Millainen kuva vammattomille lapsille ja oppilaille vammaisuudesta yhteiskunnassamme välittyy? Millaista viestiä yhteiskunta ja koulujärjestelmä vammaisille lapsille lähettävät? Maailmankoulu on koonnut inklusiivisia tehtäviä, joiden kuvastoissa toimivat moninaiset kehot ja toimintakyvyt.

Sadut ja tarinat:

Tutustukaa teemaan kuvien ja tarinoiden avulla. Olemme koonneet varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen soveltuvia kirjavinkkejä, joissa käsitellään vammaisuutta tai tuen tarvetta Maailmankoulun kirjalistalle, otsikolla: ”Arjen apu”.

Listalta löytyy verkkomateriaalina viittomakielinen kirja: Heinähattu, vilttitossu ja ärhäkkä koululainen.
Oli ryhmässä viittomakielisiä tai ei, kirjaan kannattaa tutustua ja lukea sitä yhdessä koko ryhmän kanssa. Se on luettavissa yhtäaikaa sekä viittomakielellä että kuunneltavissa äänikirjana suomen kielellä.

Toisena poimintana kirjalistalta suosittelemme Camilla Mickwitzin kuvakirjaa: ”Hei!” (2007). Se on kivasti kuvitettu ja värikäs tarina, jonka avulla voitte luokassa opetella perusviittomia.

Yhteistyössä Kynnys ry:n kanssa tehty kuvasanakirja: Voihan vammainen, lasten kuvasanakirja vammaisuudesta (Saraste & Könkkölä, 2017). Kirja esittelee arjen apuvälineisiin ja vammaisuuteen liittyvää sanastoa. Kirjassa seikkailee kuusi 6-11 -vuotiasta lasta, joiden avulla termejä esitellään kiinnostavasti ja lasten tasolla. Kirja on selkokielellä kirjoitettu.  Kirja ei ole tarinan muodossa, mutta sitä voi lukea osina ja tutkia yhdessä esimerkiksi sitä, mitä sanoja jo osaatte ja mitkä ovat uusia. Kirjan lopusta löydätte tärkeän osion siitä, mitä sanoja ei enää nykyään käytetä ja mitkä ovat loukkaavia.

 

Inklusiivisempaa kuvastoa värityskuvien avulla!

Kuinka usein elokuvien, sarjakuvien, satujen tai värityskuvien sankarihahmot liikkuvat pyörätuolilla, rollaattorin tai vaikkapa opaskoiran avustuksella? Miten usein päähenkilönä seikkailee vammainen lapsi? Jokainen lapsi tarvitsee kuitenkin varmasti samaistumispintaa kuvien ja tarinoiden maailmasta.

Sue Nuenke on piirtänyt ja koonnut yli 300 inklusiivisen värityskuvan kokoelman nettisivuilleen, inspiraationaan oma pyörätuolilla liikkuva lapsensa ja toive siitä, että lapsille suunnatuissa kuvituksissa huomioitaisiin liikuntavammaiset henkilöt entistä paremmin.

Värityskuvat ovat vapaasti ladattavissa ja printattavissa täältä. Tutkikaa luokassa värityskuvia ja vertailkaa niitä  luokasta löytyviin kuvakirja-ja oppikirjakuviin. Koettakaa löytää kirjojen kuvista eri tavoin liikkuvia henkilöitä ja liikkumisen apuvälineitä. Kuinka monta löydätte?

 

Rapsutusmurhaaja

Näkövammaisten liiton jännittävä murhaajaleikki, jossa oppilaiden ymmärrys sokean tai heikkonäköisen ihmisen kohtaamisesta kasvaa.
Max 20 ihmistä
Kesto: 30min
Sopii yli 4lk oppilailleSäännöt: Yksi on leikinjohtajana, muut ovat silmät peitettyinä. Leikin johtaja merkitsee murhaajan koskettamalla häntä olkapäähän. Osallistujat alkavat kierrellä tilassa ja kättelevät toisiaan sokkoina. Kätellessä sanotaan aina oma nimi. Kaikki toistavat kättelyä samalla tavalla, mutta murhaaja rapsuttaa kätellessään toisen kämmentä, jonka jälkeen rapsutettu kuolee. Rapsutuksen jälkeen odotetaan 10 sekuntia, minkä jälkeen huudetaan ääneen, että on kuollut. Muut yrittävät arvata, kuka on murhaaja. Jos arvaa väärin, kuolee. Jos joku arvaa, kuka on murhaaja, leikki päättyy. Ideana on näkövammaisen kohtaaminen. Tämä leikki havainnollistaa myös hyvin, kuinka tärkeää on sanoa nimi, jotta tunnistaminen on helpompaa.

Ekosalkku esittelee apuvälineitä

Näkövammaisten nuorten kokoama Ekosalkku esitelee näkövammaisten käyttämiä apuvälineitä. Materiaalipaketti on lainattavissa useissa eri kaupungeissa. Katso lisätietoa ja tilausohjeet.

Näkövammaliiton sivuilta myös löytyy hyviä leikkejä ja harjoituksia, joiden avulla näkevät oppilaat voivat kokeilla liikkumista ilman näköaistin apua. Näitä leikkejä ja harjoituksia voidaan tehdä luokassa yhdessä näkökyvystä riippumatta, ohjeet on tehty niin, että näkevät oppilaat peittävät silmänsä.

 

Videoita

 

Yläkoulu ja toinen aste

WHO:n animaatio (1 min) sekä lyhyt dokumentti Angelos’ story (6 min) lähestyvät masennusta maailmanlaajuisena sekä henkilökohtaisena mielenterveyden ja hyvinvoinnin haasteena. Videot ovat englanninkielisiä ja ne tekstitetty englanniksi.

 

Terveys mielletään usein sairauden tai vamman puutteeksi. Siksi terveyden ja hyvinvoinnin teemaa käsitellessä kannattaa nostaa esiin vammaisuuden teema. Vammaisuutta voidaan tarkastella yhteiskunnallisena, kulttuurisena ja poliittisena ilmiönä. Miten ja kenen toimesta vammaisuus määritellään? Kuuluuko vammaisten ääni yhteiskunnassa? Millainen kuva vammattomille lapsille ja oppilaille vammaisuudesta yhteiskunnassamme välittyy? Millaista viestiä yhteiskunta ja koulujärjestelmä vammaisille lapsille lähettävät? Maailmankoulu on koonnut inklusiivisia tehtäviä, joiden kuvastoissa toimivat moninaiset kehot ja toimintakyvyt.

Lukekaa Maailman kuvalehden haastattelu Kynnys ry:n aktiivi Amu Urhosesta ja hänen näkemyksistään vammaisuuteen liitettävistä stereotypioista ja tabuista

Videoita: 

 

Ota meihin yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää, niin voit lähettää sähköpostia täältä.

Start typing and press Enter to search