Varhaiskasvatus ja alakoulu

Mistä tavarat on tehty? (Yhteinen maapallo -opas)

TAVOITE: oppia, miten ja mistä materiaalista mikäkin käyttötavara on valmistettu
TARVIKKEET: erilaisia tavaroita ja raaka-aineita (ks. tarkemmin alla)

Leikkikää yhdistelyleikkiä, jossa tavarat tulee yhdistää niiden raaka-aineisiin.
Voit ottaa leikkiin mukaan esimerkiksi seuraavatraaka-aine- ja tavaraparit:
• hiekkaa (pussissa) ja lasipurkki
• siemen ja porkkana
• lammas ja villasukat
• puuvillaa (vanutuppo) ja t-paita
• kaakaopapu ja suklaata
• puunpalanen ja kirja/paperia

Laita eri raaka-aineista valmistetut tavarat pöydälle tai viltille, jolle kaikki lapset näkevät,
ja ota esiin yksi raaka-aine kerrallaan. Anna raaka-aine lasten katseltavaksi ja tunnusteltavaksi,
ja arvuutelkaa, mikä esillä olevista tavaroista on tehty kyseisestä raakaaineesta.
Kun oikea tavara on löytynyt, voitte käydä läpi sen valmistusta: miten raaka-aine muutetaan tavaraksi ja mitä muita raakaaineita (myös vettä ja energiaa) tavaran valmistuksessa tarvitaan. Pohtikaa sitä, mitä eroa eri asioiden valmistuksessa on: esimerkiksi t-paita tai lelu täytyy tehdä tehtaassa, porkkana taas kasvaa ihan itsekseen maasta!
• Tehtävää voi vaikeuttaa lisäämällä tavaroiden määrää niin, että yhdestä raakaaineesta valmistettuja tavaroita on esillä useampiakin kuin vain yksi.
• Öljyn alkuperän jäljillä -toimintavinkki toimii hyvänä syventävänä jatkoharjoituksena.
• Tavaroiden materiaaleja voi opetella ja kerrata myös sanoittamalla niitä arjessa eli mainitsemalla aina tietoisesti ääneen, mikä autoista on puuauto ja mikä muoviauto jne.

Lähde: Suomen ympäristökasvatuksen seura: Yhteinen maapallo – kuinka minä liityn maailmaan? s.21

Mistä ruoka tulee? (Yhteinen maapallo -opas)

KOHDERYHMÄ: esikoulu ja 1.–2. luokat, soveltaen 3–5v
TAVOITE: oppia ruoan alkuperästä
TARVIKKEET: erilaisia ruoka-aineita, maailmankartta ja merkkausvälineet

Ota nähtäville useita erilaisia tuttuja ruokia, niin tuoreita elintarvikkeita kuin kuiva-aineksia ja säilykkeitä ym. Tutkikaa yhdessä, mistä päin maailmaa ruoat ovat kotoisin. Löytyykö kaikista pakkauksista merkintä alkuperämaasta? Merkitkää kunkin ruoan alkuperämaa maailmankartalle vaikkapa nuppineulaan liitetyllä kuvalla.

Käykää ainakin jonkin ruoka-aineen kohdalla sen alkuperää läpi myös tarkemmin: tavoitteena ymmärtää, että ruokaa varten kasvatetaan viljaa ja kasveja – ja liharuokaa varten eläimiä. Joku ihminen on kasvattanut lähes kaiken syömämme ruoan! Miettikää myös, mitä sellaisia ruokia on olemassa, joita
ihmisten ei tarvitse kasvattaa vaan jotka löytyvät suoraan luonnosta. Onko joku lapsista käynyt itse esimerkiksi marjastamassa tai kalastamassa?

Lähde: Suomen ympäristökasvatuksen seura, Yhteinen maapallo – kuinka minä liityn maailmaan? s. 22

 

Video:  Pablo the Super-Banana (5:26)

Seuratkaa banaanin matkan eri vaiheita tämän alakouluikäisille suunnatun videon avulla. Videolta voitte seurata, miten Reilun kaupan banaaneja viljellään Kolumbiassa ja mitä niille sen jälkeen tapahtuu, jotta ne ovat myyntivalmiita. Video on lähinnä visuaalisesti havainnollistava, joten katsomista ei haittaa, vaikka oppilaat eivät osaisi englantia.

 

Video: Reilu kauppa (3:24)

3.-6.-luokkalaisille hyvin sopiva suomenkielinen animaatio havainnollistaa konkreettisesti, mistä Reilun kaupan tuotteissa on kysymys.

 

Tehkää retki lähikauppaan ja käykää tutkimassa mitä reilun kaupan tuotteita löydätte. Voitte järjestää vaikka pienen kisan siitä, montako erilaista tuotetta löydätte? Katsokaa myös, missä päin maailmaa tuotteet on valmistettu. On tärkeää kiinnittää huomiota siihen, mikä on ostostemme alkuperä. Pientenkin oppilaiden kanssa tätä voi harjoitella pohtimalla, kuinka kaukaa mikäkin tuote on Suomeen matkustanut.

 

Banana Split- peli

Banaanin tuotantoketjuun liittyvien työntekijöiden palkkaneuvottelupeliä kannattaa kokeilla 5.-6.-luokkalaisten kanssa. Peli havainnollistaa banaanin tuotantoketjun viljelijältä kuluttajalle. Oppilaat pääsevät pelin avulla pohtimaan sitä, miten banaanin hinnasta saatava tulo pitäisi jakaa reilusti kaikille niille, jotka ovat osallistuneet tuotantoketjuun.

 

Yläkoulu ja toinen aste

Video: Reilu kauppa (3:24), suomi

Mitä reilu kauppa tarkoittaa? – kysymykseen vastaa hyvin tämä animaatio, joka havainnollistaa konkreettisesti, mistä reilun kaupan tuotteissa on kysymys.

 

Alkulämmittely vaatetuotannon eettisyydestä (10-15 min), Tuumasta toimeen! -opas s. 33:

Arvo-tietojana vaatteista ja niiden kuluttamisesta. Asetetaan samaa mieltä – eri mieltä laput huoneen eri puolille. Osallistujat asettuvat janalle sen mukaan, mitä mieltä ovat väitteestä.
• tiedän, missä paitani raaka-aine on valmistettu
• ostan vaatteita kirpputorilta
• muotivirtaukset vaikuttavat valintoihini
• kysyn kaupassa vaatteen tuotantotapaa ja alkuperää
• vaatteissa minulle on tärkeintä mukavuus, ei trendikkyys ja muodin mukaisuus
• vaatteideni teossa on käytetty lapsityövoimaa

Pajan lopetus (5-10 min):

Jokainen kirjoittaa lapulle yhden asian, minkä aikoo jatkossa tehdä vaatteiden kulutukseensa liittyen. Laput laitetaan laatikkoon/hattuun tms. Kierrätetään hattua uudestaan ympäri ja jokainen valitsee yhden lapun. Jokainen sanoo saamaansa lappuun kirjoitetun lupauksen ääneen.

Vaatteiden korjaus- ja tuunauspaja, Maan Ystävät ry:n Tuumasta toimeen! -oppaan työpajaehdotus:

”Vaatteita voi muodistaa monella tapaa, eikä uusia vaatteita aina tarvitse hankkia. Vanhoja vaatteita voi yhdistellä uusiksi tai paikata näyttävällä koristeella uudenveroiseksi. Esimerkiksi T-paidan tuunauksessa vanha paita uudistuu yksinkertaisesti kiinnittämällä siihen toisesta vanhasta paidasta tai muusta kankaasta leikattu kuva. Tuunausvinkkejä löytyy internetistä paljon. Hyviä ohjeita löytyy mm. Punomon sivuilta: http://www.punomo.fi/teeitse/sub1/269/627
Voi myös pyytää osallistujia tuomaan kotoa rikkinäisiä vaatteita kuten reikäisiä sukkia tai napittomia paitoja ja pitää korjaustalkoot. Korjaustekniikoita esitellään täällä:
http://www.punomo.fi/teeitse/sub2/269/627/630”

(Maan Ystävät ry (2013): Tuumasta toimeen, s. 34)

 

Alkulämmittely ruokailutottumusten ekologisuudesta ja eettisyydestä, Tuumasta toimeen -opas s. 25:

Arvo-tietojana ruokavalinnoista. Asetetaan samaa mieltä – eri mieltä laput huoneen eri puolille. Osallistujat asettuvat janalle sen mukaan, mitä mieltä ovat väitteestä.
• Tiedän, missä ruokani raaka-aineet on valmistettu
• Kasvisruoka on terveellistä
• Kasvisruoka on hyvää
• Tiedän millaisissa oloissa ruoakseni tuotettu eläin on elänyt
• En heitä ruokaa roskiin
• Ruokavalintani vaikuttavat muiden ihmisten elämään

Harjoituksen lopetus:

Jokainen kirjoittaa lapulle yhden asian, minkä aikoo jatkossa muuttaa ruokatottumuksissaan.
Pienetkin lupaukset riittävät. Laput laitetaan laatikkoon/hattuun tms. Kierrätetään hattua uudestaan ympäri ja jokainen valitsee yhden lapun. Jokainen sanoo saamaansa lappuun kirjoitetun lupauksen ääneen.

 

Maailmankoulu on koonnut monipuolisen materiaalipaketin eettisen kaupankäynnin kysymyksistä yläkouluille ja toiselle asteelle. Maailmankauppa-nimisessä virtuaalilaukussa on runsaasti valmiita tunti-/työpajasuunnitelmia sekä harjoituksia, kuvamateriaalia ja videoita. Materiaaleista on mahdollista poimia myös yksittäisiä tehtäviä ryhmän tarpeiden mukaisesti. Johdanto-osuudesta löydät vinkkejä ja linkkejä teeman käsittelyyn yleisesti. Puuvillantuotanto-osuudesta löydät upean ja teemoja syventävän materiaalipaketin jonka avulla pääsette tutustumaan burkinafasolaisten puuvillanviljelijöiden arkeen.

 

Maailmankauppa-laukun materiaaleista kannattaa tutustua ainakin Connected by cotton -blogiin, joka  tuo uniikin mahdollisuuden vuoropuheluun niin puuvillan tuottajien kuin kuluttajienkin elämään. Täältä voitte seurata blogikirjoittelua ja käydä kirjoittamassa omatkin kokemuksenne siitä, mitä merkityksiä puuvillalla on teidän elämässänne!

 

Ovatko Globaalin kuluttajan foorumi sekä globaalin kuluttajan oppikirja teille jo tuttuja? Foorumin etusivulta löydät linkit kahteen globaalin kuluttajan oppikirjaan, toisen yläkoululle ja toisen lukioille ja ammatillisille oppilaitoksille.Täältä löydät helppokäyttöisen ja valmiin opettajanoppaan oppikirjoihin.  Lisäksi Globaalin kuluttajan foorumi sisältää laajasti eri taustamateriaaleja, videoita ja artikkeleita. Kannattaa hyödyntää opetuksessa laajemminkin!

Ota meihin yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää, niin voit lähettää sähköpostia täältä.

Start typing and press Enter to search