1. Päivä ilman lukutaitoa

Tavoite: pohtia lukutaidon merkitystä arkielämässä.

Aloittakaa tunti tutustumalla vieraskieliseen (tai suomenkieliseen) lehteen. Mitä ymmärrätte siitä? Mikä kuva herätti kiinnostuksesi? Millaisia otsikoita tai kirjaimia on käytetty? Mistä luulette, että jutuissa on kyse?
Tehkää ryhmissä mielikuvakartta, johon kirjaatte asioita, mihin tarvitsette lukutaitoa yhden päivän aikana.

 

2. Kuvanlukutaito

Kuvien tarinat- oppaan sivuilla 76 on harjoitus mediakuvat luovat mielikuvia.

Seuraavia kysymyksiä voi hyödyntää kuvien yhteydessä:

  • Mitä kuvassa on meneillään?
  • Missä kuva on otettu? Keitä siinä näkyy tai ei näy?
  • Minkälainen tunnelma kuvassa on?
  • Onko kuva totta?
  • Kuka kuvan on ottanut tai tehnyt? Miksi kuva on otettu tai tehty?
  • Onko teidän elämässänne jotain samaa kuin kuvassa? Mitä?
  • Mitä uutta opitte toisesta kulttuurista tai maasta?
  • Minkälaisia toiveita tai haaveita kuvan lapsilla voisi olla? Mitä haaveita teillä on?

Voitte tehdä edellisen tehtävän kuvista julisteen, power pointin, uutisen, mainoksen yms. Voitte vaihtoehtoisesti myös saduttaa esim. katselemistanne kuvista. Löydät ohjeistuksen tästä.

 

3. Koulunkäynnin merkitys:
Katsokaa valokuvia: How Classrooms Look Around the World. Youtubista löytyy myös samoista kuvista tehtyjä videoita samalla otsikolla.

Voitte tutkia kuvia tarkemmin Kuvien tarinat -oppaan harjoitusten avulla s.66 alkaen.

4. Tutustukaa  Sanna Pellicionin sanattomaan kirjaan: Meidän piti lähteä. (lainaa kirjastosta)
Kirja käsittelee kuvien avulla pakolaisteemaa, mutta se etenee hitaasti ja päättyy onnellisesti. (Sanaton kirja tarkoittaa yksinkertaisesti kirjaa, jossa ei ole tekstiä tai jossa tekstillä ei ole ymmärrystä lisäävää roolia).

 5. Kirjavinkkejä moninaisuuteen, yhdenvertaisuuteen ja muihun globaalikasvatuksellisiin teemoihin liittyen eri-ikäisille oppilaille.

Kuvakirjoja 3-6 -luokkalaisille

Ota meihin yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää, niin voit lähettää sähköpostia täältä.

Start typing and press Enter to search