Skip to content

Vinkit yläkouluun ja toiselle asteelle

Share on print
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

1. Vammainen, meikäläinen vai tavis?

Tutustukaa alla oleviin materiaaleihin ja pohtikaa vammaisuuteen liitettäviä stereotypioita ja leimoja. Listatkaa ylös keinoja, miten te voitte luokassanne ja koulussanne edistää yhdenvertaisuutta.

  • Kuka on vammainen, meikäläinen tai tavis? Tällä YouTube-videolla kehitysvammaisten ihmisten muodostaman järjestön, Me itse Ry:n aktiivi Heikki Suvilehto kuvaa sitä, miten vammainen voi terminä olla myös ikävästi leimaava. Hän kutsuu itseään mielummin meikäläiseksi.
  • Kannattaa myös lukea Maailman kuvalehden haastattelu Kynnys ry:n aktiivi Amu Urhosesta ja hänen näkemyksistään vammaisuuteen liitettävistä stereotypioista ja tabuista.
  • Kuunteluvinkkinä Yle Areenasta löytyvä Vammaiskultti podcast.  Podcastin toisen juontajan, Julianna Brandtin,  ajatuksiin voitte tutustua lukemalla myös Voiman artikkelin

Tutustukaa myös näihin taiteilijoihin, urheilijoihin ja muusikoihin!

2. Signmarkin terveiset

Oikeus tulevaisuuteen-globaalikasvatusoppimateriaali kertoo vammaisten nuorten elämästä Suomessa ja kehitysmaissa.  Materiaali sisältää lukuisia lyhyitä filmejä ja valokuvia tehtävien ohella.

Kannattaa tutustua ainakin osioon: ”Oikeus koulutukseen”, joka on koulumaailmaa  ja opiskelua käsittelevä. Linkin takaa löydät muun muassa suomalaisen räppärin Singnmarkin haastatteluvideon sekä valmiita oppitunnille soveltuvia tehtäviä aiheeseen liittyen. Kuunnelkaa myös YouTubesta Signmarkin kappale Fighting, joka kertoo oikeuksien puolustamisesta.

Katsokaa myös yhdessä Yle Kioskin All Deaf Panel (14 min, viittomakielinen, tekstitetty), jossa panelistit puivat ennakkoluuloja liittyen kuuroihin ja kuurouteen. 

3. Kansalaisjärjestöt ihmisoikeustyössä

Tutustukaa Kynnys ry:n toimintaan. Se on eri tavoin vammaisten ihmisten oma perus- ja ihmisoikeusjärjestö. Ottakaa selvää, millaisin keinoin järjestö edistää vammaisten ihmisten ihmisoikeuksia ja mitä tavoitteita Kynnys ry pitää tärkeänä ihmisoikeustyössä.

Ottakaa selvää myös Ei myytävänä! -kansalaisaloitteesta ja siitä, miten palveluiden kilpailutus haastaa vammaisten ihmisten oikeutta osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon. Kokemuksia-sivulle on koottu kokemuksia ja käytännön esimerkkejä tilanteista, joissa ihmisoikeus- ja yhdenvertaisuustyötä vielä kovasti tarvitaan.

Videoita:

  • Because who is perfect? Video sopii keskusteluun vammaisuudesta ja kauneusihanteista. Kohderyhmänä lukio ja toinen aste. 
    Kesto: 14 min
    Puhe: saksa
    Tekstitys: englanti
  • Saagalla on oikeus löytää oma tulevaisuutensa Video sopii keskusteluun vammaisten oikeuksista ja siitä miten suhtautua vammaisuuteen. Kohderyhmänä yläkoulu, lukio ja toinen aste.
    Kesto: 3 min
    Puhe: suomi
    Tekstitys: suomi
     
  • Samu on ysiluokkalainen muiden joukossa Video sopii keskusteluun vammaisten osallisuudesta. Kohderyhmänä yläkoulu, lukio ja toinen aste. 
    Kesto: 3 min
    Puhe: suomi
    Tekstitys: suomi

  • Kysy vammaiselta Video käsittelee kysymysten kautta vammaisiin kohdistuneita ennakkoluuloja. Kohderyhmänä lukio ja toinen aste.
    Kesto: 3 min
    Puhe: suomi

  • Tarinoita esteettömyydestä Useita eri videoita, jotka käsittelevät esteettömyyttä harrastusten ja arjen tarinoiden kautta. Kohderyhmänä lukio ja toinen aste.
Rauhankasvatusinstituutti
Toinen Linja 17, 3 krs.
00530 Helsinki
info@rauhankasvatus.fi

KASVATA ROHKEASTI AKTIIVISIA MAAILMANKANSALAISIA!

Font Resize