1. Miten prinsessat pelastavat prinssejä?

Lukekaa kirjoja, joissa on aktiivisia, reippaita ja kekseliäitä tyttösankareita! Perinteisten linnan torneissa odottelevien prinsessatarinoiden rinnalle on onneksi tullut paljon vanhoja sukupuolistereotypioita haastaviakin satuja. Maailmankoulun kirjavinkkilistalle on kerätty niitä ”Sukupuoli ja identiteetti” sekä ”Moninaiset perheet” -otsikoiden alle. Kirjoista vaikkapa Per Gustavsonin ”Mitä prinsessat tekevät?” (2014) on mainio prinsessasankaritarina luettavaksi!

 

2. Värittäkää supersankarikuvia!

Tehkää kuvienkatselukierros tilassa, johon on laitettu erilaisia supersankarikuvia esille. Kerro lapsille, että heidän tehtävänä on kiertää katsomassa kuvia aluksi hiljaa itsekseen niihin tutustuen. Sen jälkeen pohtikaa yhdessä: Mitä kuvissa on sellaista, mitä ei usein tule kirjoissa, sarjakuvissa, elokuvissa ja mainoksissa vastaan? Miksi tällaisia kuvia ei näe usein? Lopuksi voitte värittää kuvat ja laittaa ne esille, niiden äärellä riittää varmasti myöhemminkin keskusteltavaa.

3. Tutustukaa Suomessa ja muualla vaikuttaneisiin supertyttöihin ja -naisiin

Tehkää juhlaseinä, johon kokoatte hienot maalatut/askarrellut muotokuvat. Jokainen oppilas voi valita yhden nais/tyttö-vaikuttajan, josta tekee sekä kuvan että kirjoittaa lyhyen kuvauksen hänen työstään.  Kun seinä on valmis, tehkää yhdessä juhlallinen katselmus. Ehkä intoudutte eläytymään henkilöiden rooleihin. Oppilaat voivat esitellä työnsä esimerkiksi niin, että käyt haastattelemassa heitä rooleissaan: Kuka olet? Missä asut? Mistä olet tullut kuuluisaksi?

Materiaaleina voitte käyttää esimerkiksi näitä:

-Teos julkaisee Suomen supernaisia kirjasarjan, jonka ensimmäinen kirja on Minna! (Virtanen & Pellicioni, 2018), lasten tietokirja Minna Canthin elämästä ja hänen työstään.

-Tarinoita suomalaista tytöistä, jotka muuttivat maailmaa (Salminen& Salminen, 2018)

-Itsenäisiä naisia, 70 suomalaista esikuvaa (Tuomi, 2018)

-Iltasatuja kapinallisille tytöille (Favilli & Cavallo, 2016)

 

3. Toiminnallisia harjoituksia 

Compasito– ihmisoikeuskasvatuksen käsikirja on monipuolinen opas, josta löytyy runsaasti harjoituksia esiopetukseen ja alakouluikäisille oppilaille eri ihmisoikeusteemoihin. Tasa-arvokysymyksiin liittyen löydät oppaasta esim. harjoitukset ”Pojat eivät itke” s. 82, ”Olipa kerran” s.122 ja ”Mistä pidän ja mitä teen” s. 177.  Lopuksi voitte tehdä harjoituksen ”Mitä jos” s.179.

 

5. Omat rajat (5-6-lk)

5-6 -luokkalaisille suosittelemme videota: Totuuden hetket. (4 min) Videon ovat taideprojektinaan tehneet 11-12 -vuotiaat tytöt, jotka ovat pohtineet heidän ja samanikäisten poikien välisiä suhteita. Videon vahva viesti: ”Ei on ei!” kertoo jo alaluokkalaisten kokemasta sukupuolittuneesta kiusaamisesta ja häirinnästä. Jälkikeskusteluun kannattaa varata hyvin aikaa sillä videon avulla varmasti nousee tärkeitä ajatuksia myös teidän luokan oppilailla siitä, missä omat rajat kulkevat, miten niistä voi toiselle kertoa, toisen rajojen kunnioittamisesta sekä siitä, millä keinoin voi puuttua kohtaamiinsa kiusaamis- ja häirintätilanteisiin.

Oulun kaupunginkirjasto on koonnut kirjalistan lapsen ja nuoren oikeudesta koskemattomuuteen

 

Lisämateriaalia

Tasa-arvoinen varhaiskasvatus -sivusto tarjoaa monipuolista taustatietoa päiväkotien tasa-arvokasvatukseen. Sivustolla on paljon oivaltavia pohdintakysymyksiä, joiden avulla päiväkodin henkilökunta voi tutkia omia toimintatapojaan ja miettiä kehittämisen paikkoja. Lisäksi sivuilta löytyy paljon ajantasaista tietoa, käytännön esimerkkejä sekä kirjallisuusvinkkejä. Suosittelemme tutustumaan!

 

Ota meihin yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää, niin voit lähettää sähköpostia täältä.

Start typing and press Enter to search