Valitse näistä harjoituksista muutama, jotta luokkaan saadaan vastaanottava ja lempeä ilmapiiri:

  • Pallon heitto

Tähän harjoitukseen tarvitset 4 tennispalloa.
Osallistujat seisovat ringissä. Aloittaja heittää pallon valitsemalleen henkilölle ja sanoo hänen nimensä ääneen. Palloa heitetään kunnes kaikki osallistujat ovat saaneet koskea palloon kerran.

Seuraavalla heittokierroksella jokaisen oppilaan tulee heittää pallo samalle henkilölle kuin edellisellä kerralla. Kerro nyt oppilaille että aiot lisätä palloja peliin. Edelleen kaikki heittävät palloja sille henkilölle jolle heittivät ensimmäiselläkin kerralla. Nyt palloja vain liikkuu samanaikaisesti neljä. Tästä syntyy hilpeää hässäkkää!

  • 1-2-3

Tässä harjoituksessa opettaja valitsee kolme liikettä ja/tai ääntä.
Esim.
1= käsien pyöräytys
2= sanotaan hip hei
3= taputus käsiin ja jalkoihin

Opettaja opettaa nämä liikkeet/äänet ryhmälle.

Seuraavaksi opettaja sanoo yksi, luokka jatkaa sanomalla hip hei , jonka jälkeen opettaja sanoo kolme.
Tämän jälkeen luokka pyöräyttää käsiään (1), opettaja sanoo kaksi ja luokka taputtaa käsiin ja jalkoihin (3).
Nyt opettaja pyöräyttää käsiään (1), luokka sanoo kaksi ja opettaja taputtaa käsiin ja jalkoihin (3).
Tätä voi jatkaa kunnes luokka pysyy tehtävässä hyvin mukana.

  • Kävelyt tilassa

Lähdetään kävelemään tilassa eri suuntiin. Taustalla voi olla musiikkia.
Kävellessä voidaan katsoa ensin tilaa jossa liikumme. Tämän jälkeen tarkoituksena on väistellä muita liikkujia. Seuraavaksi katse siirtyy ihmisten väleissä oleviin tiloihin, joista voi myös kulkea (näin oppilaat kulkevat läheltä toisiaan) ja lopuksi voimme jo katsella silmiin toisiamme ja vaikkapa tervehtiä vastaantulevia.

Kävellessä voidaan seuraavaksi liikkua eri vauhdeilla, niin että nro 1 on hyvin hidasta kävelyä ja nro5 on erittäin nopeaa kävelyä. Kaikkia numeroita väliltä 1-5 käytetään. Opettaja kertoo oppilaille vauhdin. Vaihtoehtoisesti joku oppilaista voi myös tehdä tämän. Pyritään olemaan törmäämättä vastaantulijoihin.

  • Patsasharjoituksia

Jatketaan liikkumista tilassa. Taustalla voi olla musiikkia. Opettaja pyytää aina musiikin pysähdyttyä oppilaita muodostamaan ryhmiä. Ryhmissä tulee olla joka kerralla eri verran ihmisiä ja ryhmät muodostetaan ohjeilla esim. kolme kyynärpäätä, 15 sormea, 5 päätä.

Kussakin ryhmässä toteutetaan äänettömästi patsaita, jotka esittävät auttamista, yhdenvertaisuutta ja maailman erilaisia ihmisiä. Patsaiden tekoon annetaan aikaa n. 3s. (jotka opettaja laskee ääneen). Kunkin ryhmäytymisen välillä soitetaan musiikkia ja oppilaat jatkavat liikkumista.

  • Loppuharjoitus: hetken merkitseminen

Osallistujia pyydetään menemään siihen kohtaan tilassa, jossa hän koki harjoituksen merkityksellisimmän, jännittävimmän tai mieleenpainuvimman hetken. Osallistujat ottavat jonkin asennon, joka sopii heille/tilanteeseen ja opettaja käy kysymässä jokaiselta, miksi hän on juuri valinnut kyseisen kohdan ja mitä silloin tapahtui.

Ota meihin yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää, niin voit lähettää sähköpostia täältä.

Start typing and press Enter to search