Skip to content

Vinkit varhaiskasvatukseen ja alakouluille

Share on print
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

1. Sadut, tarinat ja oppimateriaalit

Tutustukaa teemaan kuvien ja tarinoiden avulla.

  • Varhaiskasvatus- ja alkuopetusikäisten lasten kanssa esimerkiksi seuraavat satukirjat sopivat päivän teemaan: satukirjat Mimmi ja Petteri-pyörätuoli, Kaupunkiviidakossa sekä Mimmi ja Petteri-pyörätuoli sekä Ystävykset tunturilla.
  • Linnéa Johanssonilta löytyy myös esimerkiksi tulostettava värityskuva, jossa Spiderman istuu pyörätuolissa. 
  • Olemme myös koonneet varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen soveltuvia kirjavinkkejä, joissa käsitellään vammaisuutta tai tuen tarvetta Maailmankoulun kirjalistalle otsikolla ”Arjen apu”.
  • Listalta löytyy verkkomateriaalina viittomakielinen kirja: Heinähattu, Vilttitossu ja ärhäkkä koululainen.
    Oli ryhmässä viittomakielisiä tai ei, kirjaan kannattaa tutustua ja lukea sitä yhdessä koko ryhmän kanssa. Se on luettavissa yhtäaikaa sekä viittomakielellä että kuunneltavissa äänikirjana suomen kielellä.
  • Toisena poimintana kirjalistalta suosittelemme Camilla Mickwitzin kuvakirjaa: ”Hei!” (2007). Se on kivasti kuvitettu ja värikäs tarina, jonka avulla voitte luokassa opetella perusviittomia.

  • Yhteistyössä Kynnys ry:n kanssa tehty kuvasanakirja: Voihan vammainen, lasten kuvasanakirja vammaisuudesta (Saraste & Könkkölä, 2017). Kirja esittelee arjen apuvälineisiin ja vammaisuuteen liittyvää sanastoa. Kirjassa seikkailee kuusi 6–11-vuotiasta lasta, joiden kautta kuvasanakirjan sanastoa esitellään kiinnostavasti ja lapsille sopivaan tyyliin. Kirja on selkokielellä kirjoitettu. Kirja ei ole tarinan muodossa, mutta sitä voi lukea osina ja tutkia yhdessä esimerkiksi sitä, mitä sanoja jo osaatte ja mitkä ovat uusia. Kirjan lopusta löydätte tärkeän osion siitä, mitä sanoja ei enää nykyään käytetä ja mitkä sanat ovat loukkaavia.
  • Sue Nuenke on piirtänyt ja koonnut yli 300 inklusiivisen värityskuvan kokoelman inspiraationaan oma pyörätuolilla liikkuva lapsensa ja toive siitä, että lapsille suunnatuissa kuvituksissa huomioitaisiin liikuntavammaiset henkilöt entistä paremmin. Jos kuvat haluaa tulostaa värityskuviksi, ne täytyy ensin tallentaa  käytössä olevalle laitteelle. 
  • Tutkikaa luokassa värityskuvia ja vertailkaa niitä luokasta löytyviin kuvakirja- ja oppikirjakuviin. Kuinka usein oppimateriaalien ihmishahmot liikkuvat pyörätuolilla, rollaattorilla tai vaikkapa opaskoiran avustuksella? Miten usein päähenkilönä on lapsi, jolla on jokin vamma? Jokainen lapsi tarvitsee samaistumispintaa kuvien ja tarinoiden maailmasta. Koettakaa löytää kirjojen kuvista eri tavoin liikkuvia henkilöitä ja liikkumisen apuvälineitä. Kuinka monta löydätte?
 

2. Ekosalkku esittelee apuvälineitä

  • Näkövammaisten nuorten kokoama Ekosalkku esitelee näkövammaisten käyttämiä apuvälineitä. Materiaalipaketti on lainattavissa useissa eri kaupungeissa. Katso lisätietoa ja tilausohjeet.
  • Näkövammaliiton sivuilta myös löytyy hyviä leikkejä ja harjoituksia, joiden avulla näkevät oppilaat voivat kokeilla liikkumista ilman näköaistin apua. Näitä leikkejä ja harjoituksia voidaan tehdä luokassa yhdessä näkökyvystä riippumatta, ohjeet on tehty niin, että näkevät oppilaat peittävät silmänsä.

3. Videoita

Rauhankasvatusinstituutti
Sturenkatu 11
00510 Helsinki
info@rauhankasvatus.fi

KASVATA ROHKEASTI AKTIIVISIA MAAILMANKANSALAISIA!

Font Resize