Vinkkejä yläkouluille ja toiselle asteelle

1.Moninainen suomalaisuus

Pohtikaa suomalaisuutta: Mitä kaikkea suomalaisuus voi olla? Mitä stereotypioita siihen liitetään ja minkälaisen kirjon suomalaisuutta te näette luokassanne, koulussanne ja kaupungissanne? Millaista suomalaisuutta ei näy mainoksissa, televisiossa tai lehdissä? Katsokaa myös nämä musiikkivideot pohdintojenne tueksi tai johdannoksi:

Kansalaiset feat. Medborgare: Olen suomalainen

Anssi Kela: Suomalainen

 

2. Normeja rikkovat hymiöt

Lukekaa Ruskeat tytöt -blogin kirjoitus Suomalainen personified, jossa Janina Oddoye Davis pohtii suomalaisuuttaan määritteiden ”ruskea suomalainen” ja ”ulkosuomalainen” kautta. Blogikirjoituksessa kirjoittaja pohtii mm. suomalaisuutta kuvaavia Suomi-hymiöitä moninaisuuden näkökulmasta. Tutkikaa yhdessä suomalaisuutta kuvaavia hymiöitä alla olevien kysymysten avulla. Suunnitelkaa ja kuvittakaa blogin lukemisen jälkeen omat moninaista suomalaisuutta kuvaavat hymiöt.

  • Mitä suomalaisia asioita hymiöt kuvaavat?
  • Millaisen käsityksen suomalaisuudesta saa hymiöiden perusteella?
  • Mitä yhteistä on siinä, miten suomalaisia on kuvattu hymiöissä? Esim. ulkonäkö, ihonväri, vaatteet?
  • Mitä suomalaisuuteen kuuluvia asioita, henkilöitä tai tapoja hymiöistä puuttuu?

 

3. Kuka saa olla mainoksen suomalainen?

Tutkikaa Voima-lehden ”Kuka saa olla mainoksen suomalainen”-artikkelin kuvastoa tai oppilaat voivat lukea koko artikkelin. Katsokaa myös Felixin mainos ”Felix tuntee suomalaisen”. Keskustelkaa oppilaiden kanssa kuvista ja siitä, miksi tämän tyyppisiä kuvia emme juuri mainoskuvissa näe. Pohdittavia kysymyksiä voivat olla: Kuka saa olla mainosten suomalainen ja miksi? Kuka tästä päättää? Kenen siitä pitäisi saada päättää? Mitä, jos mainoskuvissa suomalaisuutta kuvattaisiinkin laajemmin?

 

4. Avatkaa Maailmankoulun virtuaalilaukku!

Maailmankoulun virtuaalilaukku Moninainen Suomi sisältää lisää tehtäviä ja materiaaleja suomalaisuuden ja suomalaisuuteen liitettävien normien ravisteluun. Laukun harjoituksissa tutustutaan myös eri vähemmistöihin kuuluvien nuorten tarinoihin lehtiartikkeleiden, blogitekstien, musiikin ja videoiden avulla. Tutustukaa tarinoihin, jotka helposti jäävät kuulumattomiin ja marginalisoiduiksi!

 

5. Kriittistä ajattelua!

Seuraavien materiaalien tarkoituksena on avata ja kyseenalaistaa kulttuureihin liittyviä stereotypioita sekä pohtia oppilaiden kanssa, miten stereotypioita ja normeja käytetään vallan välineenä.

Harjoitusten tavoitteena on myös ymmärtää globaalia kompleksisuutta ja edesauttaa kriittistä ajattelua, jolloin on mahdollista muuttaa ajattelun ja toiminnan tapoja, sekä löytää vaikutuskeinoja muuttaa maailmaa.

Lisämateriaalia

Siirtolaisuutta Suomessa käsittelevä opintoaineisto sisältää opettajan oppaan, maahanmuuttoon liittyvän lautapelin ja kolme aihetta käsittelevää Powerpoint-esitystä sekä erilaisia oheisaineistoja.

Amerikkalainen toimittaja Chris Booth ja valokuvaaja James Mollison kiersivät maailmaa ja ottivat valokuvia lasten makuuhuoneista ja nukkumapaikoista. Tämän jälkeen he kokosivat kuvista kirjan Where Children Sleep. Jokaisesta kuvasta on luettavissa lyhyt kuvaus, jossa kerrotaan kuvan lapsesta tai nuoresta sekä hänen elämästään.

Tutustu eri uskontojen ja katsomusten juhlaperinteisiin Fokus ry:n Juhlakalenterin avulla. Kalenteriin on merkitty eri uskontojen juhlia sekä paastonaikoja.  Esillä oleva kalenteri kertoo opettajalle ja oppilaille tärkeistä juhla-ajoista sekä perinteistä ja voi samalla toimia keskustelun johdattelijana tai tiedonlähteenä. Kalenterin voi tulostaa linkin takaa.

Maailmankoulun teemapäiväsivustolta löydät myös tähän teemapäivään sovellettavia materiaalipaketteja. Katso esimerkiksi sivut: Saamelaisten kansallispäivä ja Romanien kansallispäivä

Ota meihin yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää, niin voit lähettää sähköpostia täältä.

Start typing and press Enter to search